Oprócz tego, wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur oznacza znaczącą zmianę w procesach związanych z dokumentowaniem transakcji w biznesie. Chociaż system ma na celu usprawnienie komunikacji z administracją podatkową i uszczelnienie systemu podatkowego, dla wielu firm, w tym prowadzących działalność online, implementacja nowych przepisów może stanowić wyzwanie.
Zwłaszcza e-biznes, który często opiera się na automatyzacji procesów, będzie musiał dostosować swoje systemy do wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych w ramach KSeF. Firmy, które dotąd korzystały z tradycyjnych lub niespójnych systemów fakturowania, muszą zainwestować w ich modernizację. Nowa forma faktur obejmuje około 300 pól danych, co wymaga rozbudowy systemów księgowych i fakturowych.
Poza tym, KSeF wprowadza obowiązek przechowywania wszystkich faktur w centralnym systemie Ministerstwa Finansów. Oznacza to mniejsze ryzyko utraty dokumentacji, ale też konieczność integracji wewnętrznych narzędzi z systemem rządowym. Dodatkowe wyzwania mogą być związane z koniecznością zabezpieczenia danych wrażliwych i zgodności z regulacjami RODO.
Istnieją przy tym jeszcze różnego rodzaju technologiczne i operacyjne wyzwania związane z KseF, takie jak dostosowanie oprogramowania i sprzętu do nowych standardów fakturowania. W przypadku firm korzystających z różnych systemów księgowych, konieczne może być wdrożenie platform integracyjnych, eliminujących potrzebę ręcznego wprowadzania danych. Trzeba od razu przy tym zadbać też o szkolenia dla zespołów odpowiedzialnych za obsługę fakturowania w zakresie nowych procedur.
Idąc dalej, według danych 1,5% przedsiębiorców w Polsce nadal nie ma dostępu do internetu. Dla takich firm adaptacja do systemu KSeF może być problematyczna. Z kolei, przedsiębiorcy działający np. w e-biznesie muszą zadbać o niezawodne połączenie z systemem, aby zapewnić nieprzerwane działanie procesów sprzedażowych.
Z uwagi na powyższe, można wskazać kilka rekomendacji dla przedsiębiorców prowadzących swój biznes wobec zbliżającego się wejścia w życie KSeF. Pierwszym etapem powinna być analiza i przygotowanie. Kluczowe znaczenie może tu mieć przeprowadzenie audytu obecnych systemów fakturowania i określenie potrzebnych zmian, a także zaplanowanie budżetu na modernizację technologii oraz szkolenia zespołu.
Następny krok to wdrożenie odpowiednich narzędzi – tj. wybór oprogramowania, które wspiera integrację z KSeF i umożliwia wystawianie faktur zgodnych z nowymi wymogami. Warto rozważyć rożne platformy automatyzujące fakturowanie i przesyłanie danych i sprawdzić rynek, bowiem wiele firm oferuje za dodatkową opłatą ciekawe narzędzia księgowe do integracji z KSeF.
Końcowy etap to szkolenia i testowanie systemów. Zespoły odpowiedzialne za fakturowanie powinny być odpowiednio przeszkolone w zakresie korzystania z KSeF i obsługi e-faktur. Posiadane systemy trzeba też przetestować. Warto rozpocząć testowanie integracji z KSeF jeszcze przed datą wprowadzenia obowiązkowego korzystania z systemu, żeby móc pozwolić sobie na ewentualne błędy i ich skorygowanie.