Terminy dotyczące KSeF prezentują się następująco:
1 lutego 2026 r. – Obowiązek dotyczy podatników VAT o obrotach przekraczających 200 mln zł rocznie.
1 kwietnia 2026 r. – Obowiązek obejmie pozostałych podatników VAT, w tym osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Trzeba przy tym jednak pamiętać, że obowiązek wystawiania faktur elektronicznych w KSeF dotyczy transakcji B2B, czyli między podatnikami VAT. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które dotyczą zakupów na użytek prywatny, są traktowane jako faktury konsumenckie (B2C). W aktualnym modelu KSeF faktury B2C są wyłączone z obowiązkowego wystawiania w KSeF. Rozważane jest umożliwienie dobrowolnego wystawiania faktur konsumenckich w KSeF, co jest przedmiotem analiz i konsultacji legislacyjnych.
Aby określić czy faktura powinna być wprowadzona do KSeF, podatnik musi rozróżnić czy nabywca jest: podatnikiem VAT (transakcja B2B – obowiązkowa w KSeF), czy konsumentem (transakcja B2C – wyłączona z KSeF).
Nie wszyscy podatnicy VAT posiadają numer NIP (np. osoby prowadzące działalność nierejestrowaną). Tym samym kryterium posiadania NIP nie zawsze jest wystarczające. Obecnie brak jednoznacznych wytycznych, które pozwalają skutecznie odróżnić podatnika od konsumenta w takich przypadkach. Na gruncie obecnych regulacji uznaje się, że podanie numeru NIP przy zakupie wskazuje na cel biznesowy transakcji, co kwalifikuje fakturę do systemu KSeF.
W razie braku numeru NIP transakcję traktuje się jako B2C, jednak w praktyce może dochodzić do sytuacji, gdy podatnik VAT świadomie nie podaje NIP, aby zakupić towar/usługę na cele prywatne. W takich przypadkach wystawienie faktury poza KSeF będzie dopuszczalne.
Osoby fizyczne zarejestrowane jako podatnicy VAT otrzymują automatyczne uprawnienie właścicielskie do korzystania z KSeF. Autoryzacja w systemie możliwa jest za pomocą podpisu zaufanego i kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W przypadku kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który nie zawiera NIP i PESEL, konieczne jest złożenie zawiadomienia ZAW-FA, aby przypisać podpis do danego podatnika. Zawiadomienie ZAW-FA służy zgłoszeniu jednej osoby fizycznej o najszerszym zakresie uprawnień (np. nadawanie uprawnień, odbieranie uprawnień, dostęp do faktur i ich wystawianie). Kolejne osoby o takim zakresie uprawnień mogą być zgłaszane elektronicznie przez osobę wcześniej uprawnioną.
Podatnicy niebędący osobami fizycznymi, posiadający elektroniczną pieczęć kwalifikowaną z NIP, mogą korzystać z KSeF bez dodatkowych zgłoszeń. W pozostałych przypadkach konieczne jest wskazanie osoby fizycznej uprawnionej do działania w KSeF za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
Warto przy tym pamiętać, iż jeśli podatnik (niebędący osobą fizyczną) niespodziewanie zakończy współpracę z osobą zgłoszoną w ZAW-FA i nie wyznaczono wcześniej innej osoby o najszerszym zakresie uprawnień, istnieje możliwość zgłoszenia nowej osoby za pomocą kolejnego zawiadomienia ZAW-FA. Zapewnia to ciągłość obsługi KSeF.
Wskazania wymaga także, że aby osoba fizyczna mogła w imieniu podatnika wystawiać faktury w KSeF, nie jest wymagane zakładanie przez nią konta w systemie. Wystarczy, że podatnik nada tej osobie stosowne uprawnienie za pomocą API KSeF lub innych przewidzianych środków. Osoba uprawniona będzie mogła działać w imieniu podatnika po uwierzytelnieniu się w systemie jedną z metod określonych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, takich jak: kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany, e-dowód.